בוגרי התוכנית לתואר שני בהנדסת מערכות פיתחו רעיון שיכול להחליף בעתיד את כלבי הנחייה לעיוורים

הרעיון שתקראו עליו מיד הוא מאלה ששואלים עליהם: איך לא חשבו עליו קודם? שלושה בוגרים של התוכנית לתואר שני בהנדסת מערכות (.M.Sc) במכללה האקדמית אורט בראודה במכללה, הגו מוצר מתקדם שינחה עיוורים להגיע ממקום למקום בלי צורך בכלב נחייה. המוצר ייקרא Moby-Light וכשמו כן הוא אמור להיות: להאיר את הדרך לעיוורים, באמצעות הטלפון הסלולרי שברשותם, ואשר תותקן בו אפליקציית ניווט משוכללת שתמנע מהם להיתקל במכשולים בדרך מנקודה לנקודה.

"המטרה שלנו היא לסייע לעיוור למצוא את 'האור בקצה המנהרה'", מסביר אוהד אבילאה, שביחד עם חבריו אסף רובינסקי וירון אגיוייב שותף למיזם החשוב הזה (ראו במסגרת נפרדת). "המכשיר שעמלנו על הטכנולוגיה שלו מבוסס על מגוון חיישנים – מכ"מ לייזר ומכ"מ גלים מילימטרים, בדומה למערך חיישנים ברכב אוטונומי, הפעלה ידידותית ופשוטה באמצעות טלפון נייד ומערכת אוזניות מיוחדת למתן הכוונות לעיוור. הפרויקט מתכתב היטב עם תעשיה 4.0 ומממש מרכיבים רבים מתוכה, כגון:  IOT, AI, רובוטיקה, מידע בענן, מערכת אינטגרטיבית, שימוש בסימולציות, תכן מכאני והדפסת תלת מימד. החזון שלנו הוא להקים 'רשת חברתית' לעיוורים בסגנון ווייז ולעזור להם להתנייד במרחב הציבורי, לעקוף מכשולים ולהגיע בשלום לנקודת היעד שהגדירו. להערכתנו ניתן לרשום את הרעיון כפטנט, אך הנושא טרם נבחן על ידינו לעומק".

                                                            האם כך בעתיד יוחלפו כלבי הנחייה במערכת הזאת ? הצילומים והאיורים מתוך מצגת עבודת הגמר של הסטודנטים לתואר שני יישומי בהנדסת מערכות

את המיזם היומרני ביצעו השלושה במסגרת פרויקט הגמר שלהם לתואר שני בהנדסת מערכות, והם עשו זאת למרות ששלושתם כבר אנשי משפחה ועובדים כמהנדסים בתעשייה. אלא שבמכללה מצפים מהסטודנטים לתואר השני לבצע פרויקט גמר יישומי, שיסייע לקהילה, לסביבה או לתעשייה, וכך נולד עוד רעיון שיכול לשפר פלאים את איכות חייהם של עיוורים בארץ ובעולם כולו. כל אחד מחברי הצוות הביא עמו ניסיון  מעולמות התוכן שבהם הוא התמקצע, וביחד הם חקרו את צרכי השוק, כולל תחקור עיוורים ולקויי ראייה, גיבשו את דרישות המערכת, אפיינו את המפרט ויישמו את התכן שלה, תוך יישום התהליכים שאותם למדו במסגרת התואר השני.

לדבריהם, בעולם יש כיום כ-200 מיליון אנשים שסובלים מקשיי ראייה עד כדי עיוורון וההערכה היא שמספר זה יעלה לכ 550 מיליון איש עד שנת 2050. "עלות ההכשרה הבסיסית לכלב נחייה מוערכת בכ-25 אלף דולר, ותקופת השירות שלו כ-8 שמונה שנים בלבד, כך שאדם עיוור צפוי להחליף 6 כלבים בממוצע לאורך חייו. מכאן שמדובר במוצר נדרש וחדשני, שבגלל גודל השוק שלו יש לו גם פוטנציאל מסחרי, מעבר למשמעות הערכית שלו עבור האדם", טוענים השלושה במצגת שהכינו. לרשת החברתית שהם מתכננים יקראו "WAZE בחשכה" והיא תאפשר שיתוף מידע בין אוכלוסיית המשתמשים בזמן אמיתי, סיוע בשעת חירום והעברת תכנים אינטראקטיביים ביניהם, פרקטיים, ואפילו שיווקיים וצרכניים.

ד"ר מאיר טחן, רכז פרויקטי הגמר ואחד המנחים של הפרויקט מטעם המכללה, מאמין שמדובר ברעיון בעל היתכנות כלכלית ושמי שירצו להשקיע עוד בפיתוחו לכדי מוצר, יחזירו את השקעתם לאור פוטנציאל השוק. "המערכת הזאת עתירה בתעשייה חכמה, והיא כוללת אלמנטים טכנולוגיים רבים ממה שקוראים היום 'תעשייה 4.0", אומר ד"ר טחן. "אנחנו במכללה מאוד מאמינים בטיפוח ידע שקשור לתעשייה זו, ולאחרונה הוצאה הנחייה למרצים תוכניות הלימוד במכללה לשלב קורסים הקשורים לטכנולוגיות של תעשייה 4.0 בהרצאות שלהם, לפי העניין כמובן. זאת הדרך היחידה להכשיר את מהנדסי המחר, ומי שלא 'יהיה שם' לא יהיה רלוונטי יותר לתעשייה, שעוברת בימים אלה את המהפכה הרביעית. כיום יש למכללה יתרון יחסי על פני מכללות אחרות שמסמיכות מהנדסי מערכות בתואר שני, ולא בכדי אמר מר עוזי אוריון, הנשיא לשעבר של הארגון הישראלי להנדסת מערכות, שהיום 'יש בארץ שתי תוכניות טובות בהנדסת מערכות, בטכניון ובבראודה' – אנו מאוד גאים על כך וממשיכים לשאוף קדימה כדי להכשיר אצלנו את המנהיגות ההנדסית של המדינה".

                                          בצילומים מימין לשמאל: ד"ר מאיר טחן, מנחה הפרויקט; פרופ' שוקי דרור עם הבוגר ירון אגיוייב; הבוגר אסף רובינסקי והבוגר אוהד אבילאה

זה המקום לציין שהיתרון בלימודי הנדסת מערכות לתואר שני הוא האפשרות שניתנת לבוגרים לשלב בין עולמות ההנדסה, הטכנולוגיה והניהול, ולשדרג את עצמם, אגב כך, מבחינה מקצועית וכלכלית. אם בתעשייה הישראלית חסרים היום אלפי מהנדסים, הרי שזה נכון קל וחומר כשמדובר במהנדסי מערכות עם תואר שני – אלה מבוקשים מאד בשוק התעסוקה. מהנדסי מערכות משולבים בפרויקטים הנדסיים רחבי היקף, והשפעתם מורגשת היטב בכל אחד משלבי הפרויקט.

“בתוכנית הלימודים שלנו בולטת איכות המשתתפים בה", אומר פרופ' שוקי דרור, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת מערכות במכללה. "אנו מקבלים ללימודים בוגרי תואר ראשון בהנדסה, אשר צברו ניסיון מקצועי-טכנולוגי נרחב בתעשייה. העומדים בקריטריונים שלנו יזכו במהלך לימודיהם באנשי סגל מצוינים, רובם דוקטורים עתירי ניסיון בתעשייה, שעבודתם האקדמית-מחקרית מושתתת על ידע עדכני. הסטודנטים יוצאים נשכרים מהתובנות שלהם לגבי ההתנהלות בתעשייה, ורובם מפנימים את הידע שרכשו אצלנו בפרויקטים נקודתיים במקומות העבודה שלהם, כך שכל הצדדים יוצאים נשכרים מהמהלך. בנוסף לזה, הלימודים מתקיימים באווירה חמה וידידותית, עם אוזן קשבת ומדיניות של דלת פתוחה, ואולי החשוב ביותר: בימים בשעות שמאפשרים לסטודנטים להמשיך לעבוד ולנהל במקביל את חיי המשפחה שלהם".

בוגרי התוכנית שהמציאו את הרעיון ממליצים להצטרף אליה

 אוהד אבילאה, פורש צה"ל, עובד בתעשייה הביטחונית כמנהל יחידה עסקית מזה כ-8 שנים. את התואר השני בהנדסת מערכות בחר לעשות בבראודה כ-20 שנה לאחר שהשלים בטכניון את התואר הראשון בהנדסת חשמל.  "הגעתי מפרקטיקה אך היה חסר לי הידע התאורטי והאקדמי", הוא אומר. "בלימודים נחשפתי לשיטות, שסייעו לי להטמיע את חלקן בארגון שלי וגם לקיום דיאלוג ביני לבין מהנדסי המערכת בחטיבת ההנדסה. אין ספק שההכשרה המעשירה שקיבלתי במכללה תואמת להתפתחויות המהירות בתעשייה, והיא לגמרי רלוונטית".

 אסף רובינסקי עובד ב-3 השנים האחרונות בחברת Nvidia (לשעבר מלאנוקס), כמהנדס מערכת. קודם לכן עבד כ-8 שנים באלביט מערכות כמנהל מוצר. בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל בבראודה (2012): "לימודי התואר השני נתנו לי את ההבנה הסדורה בתהליכי הנדסת המערכות בפן האקדמי, הקנו לי כלים ליישום במקום העבודה הנוכחי ויאפשרו לי לייעל לטווח הארוך את עבודת הפיתוח".

ירון אגיוייב , עובד כיום בחברת +KLA ישראל בתפקיד NPI במחלקת הפיתוח, קודם לכן עבד בחברת MGT מעלות, בתפקיד מנהל פרויקטים בתחום מיכליות כביש. בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות 2009: "במהלך לימודי התואר השני נחשפתי לשיטות ניתוח וניהול פרויקטים בסביבת עבודה מולטי-דיסציפלינרית, שאפשרו לי להתבונן על הפרויקט 'ממעוף ציפור" ואז לצלול לפרטים הקטנים, ומכך את היכולת לקבל החלטות מושכלות ומציאת פתרונות לבעיות ניהוליות והנדסיות" .

לפרטים נוספים על יתרונות הלימוד של תואר שני בהנדסת מערכות לחצו על הקישור הבא, וצפו בסרטון: https://www.youtube.com/watch?v=lLxsE9VfqcU&t=6s

 

 

ייעוץ לימודים